Woman in the woods meditating

Hvordan begynne med meditasjon?

20. mai 2020

Meditasjon popper stadig frem i blader, poster på Instagram, apper og det kan virke som om alle influencere snakker om det og driver med det. Men hva er egentlig meditasjon? hva er det godt for? Og hvordan kan man begynne å praktisere det?  Les videre og få en enkel forklaring her

Hva er meditasjon?

Store norske leksikon forklarer meditasjon på følgende måte: Meditasjon er en mental praksis hvor oppmerksomheten bevisst rettes mot en ting, lyd, følelse, tanke eller kroppsfornemmelse.

Hva er målet med meditasjon?

Målet med meditasjon kan være å oppnå fysisk og mental velvære, økt mental kapasitet, utvidet bevissthet, åndelig innsikt, eller enhet med en forestilt guddom. Meditasjon foregår ofte innenfor en religiøs ramme, men det finnes også sekulære meditasjonsformer.

Ulike former av meditasjon

Forskning.no forklarer ett knippe av meditasjonsformer på følgende måte:

Mindfulness: Handler om å la tankene komme, men uten å gå dypere inn i dem. Man observerer tankene sine og lar dem fly videre. Jeg har tidligere skrevet om mindfullness og du finner den artikkelen her.

Zen eller yoga nidra: Man fokuserer oppmerksomheten på noe bestemt, for eksempel forskjellige deler av kroppen eller en historie, der man forestiller seg at man går på en eng eller i en skog.

Transcendental meditasjon: Man sitter i en tilstand av full bevissthet, men uten tanker.

Det er ett hav av ulike meditasjonsteknikker så dette er ett spennende felt å begi seg ut på for den som skulle ha interesse av det. Mer om ulike meditasjonsformer finner du her.

Hvordan begynne med meditasjon?

Først av alt vil jeg anbefale deg å finne din egen grunn til at du skal begynne med meditasjon. Ønsker du mer ro? Velvære? Bevissthet? Eller bare er du nysgjerrig? Det er alltid fint å ta en fot i bakken og bli bevisst over behovet ditt.

Deretter ville jeg ha anbefalt å kikke nærmere på de ulike meditasjonsteknikkene. Og dermed leke litt og eksperimentere deg frem til de teknikkene som fungerer for deg. Youtube, google og apper som headspace og Calm er fine steder å begynne på.

Mitt siste råd er at du implementerer meditasjon som en ny vane i din hverdag. Som all annen trening kommer ikke effekten med det samme, ting tar tid og det er alltid bedre å fullføre 5 min enn ingen minutter. Du skal se at om du holder deg konsekvent til en daglig prakis- uansett lengde- så vil effekten komme.

Happy meditation!

© 2020, Flyt Frem